Rome

4 september 2012 - Rome, Italië

Er volgt geen etappenieuws meer. De laatste italiaanse reis was er eentje per trein. Van Siena reis je zo naar Rome. Die treinrit was er geen om over naar huis te schrijven.... Dat doe ik dus ook maar niet. Nou ja, 1 klein dingetje dan. De dag ervoor, in Siena, had ik keurig op tijd een one way treinbiglietta gekocht voor de fiets en mijzelf. Groot was mijn verbazing, toen de conducteur met blonde krullen en lang haar, mij een 'penalty van 30 euro moest geven'. En nee, ik was niet de enige, bijna elke toerist werd op zijn matje geroepen. Nou waarom dan Signore? Omdat u uw kaartje niet heeft afgestempeld.. Hoe moest ik dat weten Signore? Dat hoort in Italie, en de bronde krullenbos werd al ongeduldig. Uiteindelijk heb ik hem met een bijna ontploffende stem, en natuurlijk ook woedetranen gezegd dat ik NOOIT ging betalen, en of Italianen soms hun toeristen haten aangezien dus elke toerist een boete werd opgelegd. Dat ook geen enkele italiaan, behalve een kleine Chinees mij heeft geholpen met de fiets en bepakking trap op en af te tillen, voegde ik ook maar toe aan mijn relaas.

Ik heb gewonnen : de man liep, rood van woede, weg.

In Rome regent het, maar vond ik het beste hostel ever, voorheen een scoutingcentrum, nu echt van alle gemakken en heerlijke bedden voorzien. Dus een aanrader voor wie low budget naar Rome wil binnenkort! De mensen die in het hostel werken, geven je veel tips en zijn continu aanwezig aan de balie!

En dan 's avonds toch een beetje een hoogtepunt van de trip ; het Colosseum eindelijk in het echt gezien, en heerlijk geslenterd door de stad.

Vandaag heb ik mn fiets vast naar het vliegveld gebracht, gelukkig maar. Als iemand binnenkort een fiets wil vervoeren per vliegtuig, vraag me dan even hoe of wat. Dat bespaart je waarschijnlijk een hoop geld en ellende, want de luchtvaartmaatschappij, het metropersoneel en de taxichauffeurs doen ontzettend moeilijk.

Morgen nog de Trevi fontein vinden, en het Vaticaan in..

En dan terug naar huis!

Hartstikke leuk, al jullie reacties, smsjes, appjes en telefoontjes! Maakte het extra leuk en een stuk makkelijker!

Liefs Laura

1. Frouke:
    4 september 2012
    Mooi nog veel plezier bij de Trevifontein,gooi even een muntje achterstevoren,en wens dat je voortaan NOOIT meer zo'n fietstrip in je uppie gaat maken!Liefs en tot morgenavond.
  2. Liza:
    5 september 2012
    Wow powerrrrchick hahahaha!! Wat ontzettend flauw, die actie van de conducteur. Ben trots op je!
  3. Freddy:
    5 september 2012
    Welkom thuis! Hoop dat Rome toch de top is geworden van jouw reis! Ik heb bewondering voor je! Dit had ik nooit geflikt. Kom lekker bij na alle belevenissen en laat je lekker verwennen! Bedankt voor je verslag en succes weer! Liefs.